Wednesday, October 4, 2017

Tips Kekal Bertenaga Untuk Ibu Hamil Yang Bekerja



Assalamualaikum,

Dah lunch ke mommy, walau sesibuk mana pun kita jangan lupa makan tau. Mommy yang sihat akan lahirkan keluarga yang sihat betul tak 😊. Bagi mommy mengandung pemakanan memang kena jaga sebab makan untuk dua orangkan. Sekiranya Mommy keluar makan di luar elakkan daripada makan makanan segera kerana ia mengandungi banyak lemak dan rendah nutrien. Tetapi ia tidak memudaratkan jika dimakan sekali sekala.


Jom saya telah senaraikan beberapa tips untuk mommy yang boleh membuatkan mommy kekal bertenaga di tempat kerja walaupun sibuk dengan kerja. Check it out 


  • PERLU SIAPAKAN SARAPAN WAKTU MALAM
Pelikkan bunyinya tapi jika mommy tergesa-gesa di pagi hari sediakanlah makanan untuk sarapan pagi pada malam sebelumnya. Sarapan yang mudah dimakan dalam perjalanan atau sebaik tiba di pejabat.

  • SIMPAN STOK MAKANAN
Simpan bekalan snek yang sihat di laci meja juga membantu mengurangkan rasa lapar di tempat kerja. Snek sihat tau bukan keropok. Contoh snek sihat ialah potongan buah-buahan segar, buah-buahan kering,  sayur-sayuran kukus, biskut berserat dan roti.

  • BAWA BEKAL
Selain nasi putih  dan lauk pauk, mommy boleh pelbagaikan makan tengah hari dengan membawa bekalan seperti sandwic menggunakan roti pita dan tortillas. Gunakan daun salad ditambah dengan hirisan ayam yang dibakar. Untuk mengelakkan tidak sempat menyediakan bekalan ini, anda boleh sediakan beberapa inti sandwic yang berbeza pada malam sebelumnya. Jadi, ia dapat menjimatkan masa anda di waktu pagi.

  • SUP MUDAH DIMASAK
Sup berkrim juga berkhasiat untuk dinikmati. Mommy boleh sediakan sendiri atau guna sup tersedia dalam kotak atau botol. Bagaimanapun pastikan membaca label bagi mengelakkan sup yang banyak garam.

  • MENU SELAIN NASI
Mommy yang nak tukar selera selain nasi untuk mengenyangkan perut di waktu makan tengah hari, pilihan kentang juga bagus untuk membekalkan tenaga, vitamin C dan serat. Mommya boleh memasak kentang bakar yang diisi dengan beberapa inti menarik seperti keju, daging ayam atau lembu cincang, kacang panggang dan sayuran.

  •  SALAD RINGKAS
Salad tidak pernah gagal menjadi pilihan makanan paling berkhasiat tidak kira sama ada disediakan sendiri atau pun yang dibeli. Bagaimanapun pastikan bahan-bahan campuran dengan salad adalah yang dapat membekalkan tenaga dan nutrien yang mencukupi.

  • PENGAMBILAN ESP
ESP dapat membantu memberi kenyang yang agak panjang jika di ambil sewaktu sarapan. ESP adalah minuman berprotein yang rendah Indek Gliesmiknya (GI). Makanan yang rendah GI melambatkan penyerapan glukosa di usus kecil. Ini membuatkan kita berasa kenyang untuk masa lebih lama walaupun pengambilan saiz makanan yang kecil. Sebab itulah, ramai ibu mengandung sukakan ESP kerana ia membekalkan tenaga berpanjangan. Gejala diabetes terjadi apabila ibu mengandung memakan makanan tinggi GI (makan makanan berat seperti nasi, manisan, air manis, dll) pada kadar yang banyak dan kerap.



Berminat dapatkan ESP atau konsultansi percuma boleh wassap/sms saya
Puan Nurul : 013-4453546

No comments:

Post a Comment

Produk Shaklee

 https://cl.accesstrade.co.id/0004bx001mn3